- Fietsenfabrikant VanMoof toonde afgelopen jaar het topmodel S5 aan het publiek, maar door verschillende problemen kwam de luxe e-bike van bijna 3.500 euro pas dit jaar op de markt.
- De introductie ging gepaard met een hoop klachten over de fiets, die volgens de fabrikant grotendeels opgelost moeten zijn.
- Of dat ook zo is en hoe de VanMoof S5 in de praktijk fietst? Business Insider kregen de kans om hem een paar weken te testen.
- Lees ook: 6 dingen waar je op moet letten als je een elektrische fiets koopt
Fietsenfabrikant VanMoof presenteerde afgelopen jaar het nieuwe topmodel S5, maar het duurde nog even voordat de luxe e-bike daadwerkelijk geleverd kon worden.
Waarom het zo lang heeft geduurd? Problemen met de productie en toeleveranciers. Dit zorgden er ook nog eens voor dat de fiets 500 euro duurder in de markt gezet moest worden dan aanvankelijk het plan was, waardoor de e-bike vanaf 1 mei bijna 3.500 euro kost.
Vertragingen en productieproblemen hoeven niet altijd negatief te zijn. Het kan leiden tot een beter product, omdat er in de tussentijd doorontwikkeld kan worden en kinderziektes preventief worden aangepakt. Maar dat bleek bij de S5 helaas niet het geval. Vlak na de lancering regende het klachten. De accu zou in sommige gevallen snel leeglopen en de software zorgde voor de nodige problemen.
Het zat VanMoof dus niet bepaald mee bij het in de markt zetten van de veelbelovende nieuwe elektrische fiets. Want op papier zag de S5 er indrukwekkend uit. Tegenover zijn voorganger, de S3, heeft VanMoof flink wat verbeteringen doorgevoerd.
Gelukkig zijn de kinderziekten op dit moment zo goed als allemaal opgelost, volgens VanMoof. De fabrikant staat naar eigen zeggen continu klaar om met nieuwe software-updates een goede werking te garanderen.
Hoe pakt dat uit in de praktijk? Business Insider kreeg de S5 voor bijna drie weken op proef mee.
Haperende verbinding tussen app en fiets
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ook wij ondervonden problemen met de S5. Na een paar dagen gebruik werkte de verbinding tussen de fiets en de app niet meer. Dat betekende dat we geen instellingen konden aanpassen en ook niet konden zien wat de status van de fiets was. Daarnaast werkten simpele dingen, zoals de mogelijkheid om de fiets met een druk op de knop of via de app van het slot te halen, niet meer.
We brachten de fiets terug en er werd een software-update gedaan. We hadden te maken met een bekend probleem dat nu niet meer voor zou moeten komen op de fiets. Er zat een foutje in de software die de bluetooth-verbinding liet vastlopen en niet meer kon herstarten.
Met nieuwe software en de belofte dat alles nu naar behoren zou moeten werken, gingen we weer op pad. Op basis van onze ervaring gedurende twee weken met een werkende app bespreken we onze bevindingen.
Laten we bij het begin beginnen: het uiterlijk. Dat is toch het eerste wat aan de VanMoof S5 opvalt. Het minimalistische design laat er geen twijfel over bestaan: ook dit is een VanMoof.
Dat houdt in dat er eigenlijk weinig aan het bekende ontwerp is veranderd. Het komt neer op kleine verbeterpunten zoals de verlichting, de kettingkast en wat stroomlijning.
De designafdeling heeft wel een paar aparte keuzes gemaakt die wij niet konden plaatsen. Neem bijvoorbeeld de remkabels. De kabel naar het achterwiel is in het frame weggewerkt, maar dat geldt niet voor de kabel die naar het voorwiel loopt.
Accu van de S5 heeft forse actieradius
De keuze om (wederom) geen uitneembare accu te plaatsen, snappen we niet helemaal. Het maakt het toch erg lastig om bijvoorbeeld de fiets op te laden als je er geen eigen bergruimte voor hebt.
Woon of werk je op drie hoog zonder lift, dan wordt het met bijna 25 kilo op de schouders trappen lopen. De keuze voor een vaste accu zorgt er ook voor, dat je er rekening mee moet houden dat je bij een langere fietstocht naar bijvoorbeeld werk, niet altijd tussentijds kunt opladen, tenzij je de S5 op kantoor aan het stopcontact kunt hangen.
Hier staat tegenover dat je je doorgaans niet druk hoeft te maken over de actieradius. VanMoof claimt een maximale actieradius van 150 kilometer en een actieradius van 60 kilometer op maximaal vermogen.
We hebben de accu nooit helemaal leeg gereden, maar maakten wel meerdere malen ritten van 40 kilometer. De accu had doorgaans bij aankomst nog zo’n 40 procent over. Deze ritten gingen meestal op vol vermogen en met veelvuldig gebruik van de boostknop. Op een lager ondersteuningsniveau hielden we meer dan de helft van de accucapaciteit over bij aankomst.
Eén van de verschillen met de S3 is dat de S5 gebruik maakt van een krachtsensor om te bepalen hoeveel ondersteuning de elektromotor moet geven. In de S3 was dat nog een rotatiesensor. Het verschil is dat de S5 nu de hoeveelheid steun aanpast aan de hoeveelheid kracht die je zet. Wil je harder? Dan ga je harder trappen en schakelt de fiets bij. Bij de S3 hoefde je de trapper alleen maar aan te raken en de fiets gaf al het maximale vermogen aan ondersteuning.
Op de S5 kan je met een knopje op het stuur (of in de app) het ondersteuningsniveau aangeven. Er is keuze uit 4 niveaus, of helemaal geen ondersteuning.
De 'halo ring' die rechts op het stuur zit, geeft aan in welke stand de fiets staat qua elektrische ondersteuning. De halo ring is nieuw voor de S5. Het is een rond lampje net naast de remhendel dat zich om het stuur wikkelt. Links zit ook zo’n ring en die geeft de resterende lading van de accu aan.
Boostknop: maximaal 26 kilometer per uur
Tijdens onze test hebben we natuurlijk veelvuldig gewisseld tussen de ondersteuningsniveaus en we konden niet veel verschil ontdekken tussen het tweede, derde en vierde niveau. Om stroom te besparen, bleven we dus al snel hangen in de tweede stand.
Wellicht dat dit kwam omdat we doorgaans op de maximale snelheid aan het fietsen waren. Met de boostknop zit je immers zo op de maximale snelheid van zo’n 25 tot 26 kilometer per uur. Door het indrukken van de knop krijg je toegang tot het maximale vermogen van de elektromotor.
We gebruikten de knop steevast bij het optrekken, of als we bijvoorbeeld een heuvel of een brug op moesten fietsen. Prettig om op die momenten een extra steuntje in de rug te krijgen.
Maar zodra je op de topsnelheid fietst, doet de boostknop niets meer. Sterker nog, we ondervonden de eerste paar dagen zelfs dat de fiets boven de 26 kilometer per uur helemaal geen ondersteuning meer geeft. Dat komt doordat de fiets in Nederland begrensd is op 25 kilometer. Harder mag niet van onze overheid.
Wil je 27 kilometer per uur fietsen, dan zul je het moeten opnemen tegen de fiets. Hierbij voelt alsof je keihard moet ploeteren om die snelheid te halen. Kortom, je moet accepteren dat je niet harder dan 26 kilometer per uur kunt, tenzij je van een heuvel afzeilt.
4 versnellingen die automatisch schakelen
De VanMoof S5 heeft naast vier verschillende ondersteuningsniveaus ook vier versnellingen. De software in de fiets bepaalt, afhankelijk van een paar factoren, wanneer het het handigst is om bijvoorbeeld een versnelling hoger te schakelen. Dat doet hij over het algemeen prima, een paar uitzonderingen daargelaten.
Vind je dat de fiets de verkeerde keuzes maakt, dan heb je in de app de mogelijkheid om precies in te stellen wanneer hij naar welke versnelling moet schakelen.
Als we zelf gingen rommelen in de instellingen, deed dat bij ons vooral afbreuk aan de fietservaring. De VanMoof was blijkbaar slimmer dan de proefrijder op dit gebied.
Wat we wel misten, is de mogelijkheid om de fiets handmatig te laten schakelen. Soms heb je het idee dat het wel een standje lichter mag, maar denkt de fiets daar anders over. Dan heb je geen mogelijkheid om er iets aan te doen.
Ingebouwd slot
De VanMoof S5 blinkt uit in gebruiksgemak. Het zijn de details die deze fiets op dit vlak uniek maken. We hebben het al gehad over het design en de boostknop, maar het belangrijkste punt aan de fiets is wellicht het slot. Dit zit ingebouwd in de achternaaf en schrijfrem en zorgt ervoor, mits alles goed werkt, dat je nooit meer hoeft te rommelen met sleutels of kettingen.
VanMoof noemt dit een kick lock en het doet precies wat de naam doet vermoeden: de fiets met een schop op slot zetten. Dat is erg handig en bovendien kun je de S5 met een druk op een knop op het stuur, of via de app, van het slot halen. Daarvoor moet je telefoon binnen een bepaalde afstand van de fiets zijn.
Als dat niet het geval is, of de S5 krijgt geen verbinding met de app of de telefoon, dan kun je een driecijferige code op het stuur invoeren om de fiets van het slot te halen.
Hoewel we de fiets voor een software-update terugbrachten die ervoor zorgde dat de verbinding tussen app en fiets weer geaccepteerd werd, bleek het proces zelfs na de update niet feilloos te werken. Vooral als we de fiets een dag of twee niet gebruikt hadden, moesten we hem resetten om de verbinding met de app weer terug te krijgen. Vervolgens werkte alles weer een tijdje naar behoren. Voor een fiets van net geen 3.000 euro die juist in het gebruik zo makkelijk moet zijn, zou dit echter niet mogen gebeuren.
Onderhoud kan niet bij elke fietsenmaker
Ook op het gebied van comfort laat de fiets nog wat te wensen over. Hij heeft nergens iets van vering en voelt daarom, vooral op typische Nederlandse klinkerstraatjes, erg hard aan. Gaan je fietstochten voornamelijk over asfalt, dan zul je hier weinig van merken. Maar het maakt de S5 niet bijster geschikt voor langere afstanden.
Nog een heel belangrijk punt van aandacht is dat het onderhoud van de S5 niet overal gedaan kan worden. Daarvoor moet je naar een VanMoof-punt en daarvan zijn er nog niet heel veel in Nederland.
Woon je dus niet in de buurt van zo’n onderhoudslocatie, dan moet je er rekening mee houden dat je zult moeten reizen om eventuele problemen op te laten lossen.
Ondanks de minpunten, zijn we toch wel gecharmeerd van de S5. In de basis is het simpelweg een erg prettig fietsende e-bike die je door het gebruiksgemak vaker pakt dan je zou denken. Als het allemaal werkt zoals het hoort, dan stap je letterlijk op en af zonder dat je nog met randzaken bezig bent. Knopje indrukken en gaan, en hetzelfde geldt voor het afstappen. Het design, de boostknop en de kick lock zijn de drie punten waarop we de fiets boven andere e-bikes zouden verkiezen.
Maar uiteindelijk komt het toch neer op een kostenplaatje en dan is de prijs van net geen 3.500 euro voor deze fiets enigszins lastig te verantwoorden. De minpunten tellen toch op voor een fiets in deze prijscategorie. De belangrijkste daarvan zijn wellicht dat je ergens de fiets in de buurt van een stopcontact moet kunnen opladen en dat onderhoud op slechts een paar locaties in Nederland wordt gedaan.
De vrij harde zit en mogelijk gedoe met de bluetooth-verbinding zijn kleinere punten waar je rekening mee moet houden. Daarbij moeten we ook aangeven dat de bluetooth-problemen mogelijk persoonlijk waren en er kans is dat dit niet op alle S5’s voorkomt.
Het is jammer dat VanMoof halverwege vorig jaar de fiets 500 euro duurder moest maken, want voor 2.500 euro, was deze e-bike makkelijk aan te raden. En het wordt nog lastiger nu de fiets op 1 mei nog eens 500 euro duurder wordt. Met een prijs van 3.500 euro valt de S5 in een categorie waarin de concurrentie moordend, en misschien zelfs beter en veelzijdiger is.